czy kawa jest zdrowa obrazek 2

Czy kawa jest zdrowa?

Wielu osobom trudno wyobrazić sobie początek dnia bez filiżanki kawy. Skład chemiczny tego napoju jest bardzo bogaty. Zawiera m.in. kwas chlorogenowy, niewielkie ilości witaminy B, białka, tłuszcze, związki mineralne oraz wodę, a przede wszystkim kofeinę. Kawa w różny sposób wpływa na organizm i zdrowie. Według ostatnich badań, wypijana w rozsądnych ilościach nie szkodzi i może mieć działanie pozytywne. Czy kawa jest zdrowa?

Czy picie kawy jest zdrowe

Kilka faktów:

Świeżo zmielone ziarna kawy samym aromatem zwalczają senność i zmęczenie.

Według najnowszych badań, picie kawy obniża ryzyko rozwoju choroby Alzheimera, choroby Parkinsona oraz kamicy żółciowej.

Według najnowszych badań, picie kawy obniża ryzyko rozwoju choroby Alzheimera, choroby Parkinsona oraz kamicy żółciowej.

Kofeina podnosi sprawność myślenia, a także ułatwia koncentrację

Kofeina wykazuje lekkie działanie moczopędne i przeczyszczające. Przyspiesza również przemianę materii i ułatwia spalanie tłuszczu, dlatego osobom z nadwagą polecana jest kawa (bez cukru i z odtłuszczonym mlekiem).

Kawa zmniejsza ryzyko cukrzycy.

Kofeina ogranicza ryzyko udaru mózgu, miażdżycy i wielu chorób.

Pozytywny wpływ tego napoju wynika m.in. z obecności kofeiny. W połączeniu z fenolami i olejami, wykazuje one działanie ochronne na wątrobę. Jej głównym zadaniem jest jednak orzeźwienie ciała i umysłu, poprzez szybkie pobudzenie i podniesienie ciśnienia krwi. Działanie kofeiny może też przedłużyć zdolność do długotrwałej aktywności fizycznej. Chroni mięśnie przed wyczerpaniem, dlatego obecna jest np. w napojach energetycznych dla osób uprawiających sport. Likwiduje w organizmie niewielkie stany zapalne. Zawiera ponadto sporo antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia. Neutralizują aktywność wolnych rodników, a tym samym przeciwdziałają utracie zdrowych komórek. Dostarczając przeciwutleniacze razem z kawą, usprawnić można obronne mechanizmy organizmu i zabezpieczyć go przed nowotworami czy schorzeniami serca. 

Nadmiar kawy – CO ZA DUŻO TO NIEZDROWO

Kawa posiada prozdrowotne właściwości, jednak nie powinna być spożywana w nadmiarze. Jej działanie może być wówczas szkodliwe i toksyczne dla organizmu. Warto więc pamiętać o zachowywaniu umiaru i ograniczyć spożycie kawy do ok. 4 filiżanek na dobę. Taka ilość dostarcza ok. 500 mg kofeiny dziennie. Jej nadmiar może powodować kłopoty ze snem i wywoływać rozdrażnienie, a nawet zaburzać pracę serca. Na kawę muszą uważać osoby z podwyższonym ciśnieniem, ponieważ kofeina może dodatkowo je zwiększyć. Dodatkowym problemem jest wypłukiwanie magnezu z organizmu. W przypadkach ekstremalnych, osoby nadużywające kawy mogą też cierpieć na ubytki wapnia w kościach. Taki stan prowadzi do rozwoju osteoporozy. Kawa pobudza ponadto wydzielanie żółci i kwasów żółciowych, dlatego nie jest zalecana osobom zmagającym się z nadkwasotą. Reasumując, to, czy kawa jest zdrowa często zależy od ilości spożywanej kofeiny dziennie oraz jej jakości.

Jaką KAWĘ pić?

W zależności od metody przyrządzenia, kawa może w różny sposób wpływać na zdrowie. Najzdrowsza będzie ta przygotowana z ziaren, najlepiej w ekspresie ciśnieniowym. Im ziarna dłużej przebywają w gorącej wodzie, tym większa wydostaje się z nich ilość szkodliwych substancji. Mogą one przeciążać wątrobę, a także podnieść poziom złego cholesterolu we krwi. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem kawa przygotowana w ekspresie wysokociśnieniowym, a najgorszym gotowana po turecku. Szkodliwych substancji pozbawiona jest również kawa parzona rozpuszczalna oraz parzona za pomocą ekspresu przelewowego. Nadmierne wpicie kawy rozpuszczalnej może jednak negatywnie wpływać na organizm, ze względu na wysoki poziom przetworzenia. Najlepiej całkowicie zrezygnować z popularnych produktów w saszetkach, czyli tzw. 3w1.

SPRÓBUJ ZDROWEJ KAWY Z LOKALNEJ PALARNI

palenie kawy ziarnistej

Nasze kawy wypalane są dopiero po złożeniu zamówienia. W naszej ofercie są jedynie najwyższej klasy kawy ziarnite.

PICIE KAWY W CIĄŻY

kaw w ciazy obrazek

Wiele kobiet w ciąży zastanawia się, czy kawa jest zdrowa. Wyjaśnijmy zatem. Według opinii specjalistów Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przedstawionej w 2015 roku, kobiety w ciąży powinny ograniczyć spożywanie kofeiny do ok. 200 mg w ciągu dnia. Zgodnie z badaniami, umiarkowane przyjmowanie jej z naturalnych źródeł nie wpływa negatywnie na przebieg ciąży i nie pogarsza stanu zdrowia niemowlęcia. Podstawą do tego wniosku były badania kohortowe. Miały one wykazać związek spożycia określonej dawki kofeiny w okresie ciąży z ryzykiem wywołania skutków negatywnych związanych z urodzeniową wagą dziecka. Dotyczy to opóźnienia wzrostu płodu, czyli stosunku wielkości noworodka do wieku ciąży. Związek między zdrowiem rozrodczym i kofeiną jest jednak trudny w ocenie. Wynika to z obecności czynników zakłócających, np. faktu palenia tytoniu, zmian w diecie czy niewłaściwej lub nieprecyzyjnej oceny okresu narażenia organizmu na kofeinę.

Aspekty te sprawiają, że nie jest możliwe wciągnięcie wniosków jednoznacznych. Zgodnie z dostępnymi dowodami naukowymi, spożywanie kofeiny w umiarkowanych ilościach (ok. 200-300 mg na dzień) nie stanowi żadnego zagrożenia dla płodności kobiety i przebiegu ciąży. Nie wywołuje zatem porodu przedwczesnego, poronienia, wad rozwojowych płodu czy niewłaściwej masy ciała noworodka. Filiżanka kawy standardowej wielkości zawiera w przybliżeniu 75-100 mg kofeiny.

Źródło: https://kawaizdrowie.pl/pl/kawa-i-zdrowie/ciaza/wprowadzenie

Oceń ten artykuł